måndag 26 januari 2015

Håll dörren på glänt - Pidä ovi raollaan! Näringsidkare som bisyssla - Toiminimi sivutoimena


Hollola kyrkas dörr är från medeltiden. / Hollolan kirkon ovi on keskiajalta.

Sedan jag grundade min firma år 2003 har jag närmast varit näringsidkare som bisyssla, vid sidan av att jag arbetat på museer, arkiv och innehaft olika stipendier på heltid och deltid för att idka historieforskning. Ifjol, 2014, kunde jag tack vare en stor beställning, ha firmans på heltid, men igen i år, 2015, kommer jag att ha det som en god bisyssla vid sidan av att jag arbetar som deltid under våren som timlärare på Arbis samt försöker få ny finansiering för att forska kring klosterforskningens historia i Finland, vilket jag gjort under de senaste åren sedan disputationen. Som ni märker, är det ett lapptäcke av inkomster som en historiker lätt hamnar in i, men man måste vara desto segare och mer aktiv. Optimism är ens starkaste kraft. Man måste även vara öppen för nya idéer och projekt.

Siitä saakka, että perustin toiminimeni vuonna 2003, olen lähinnä toiminut tässä sivutoimisesti. Päätoimekseni olen vuosien varrella työskennelyt eri museoissa, arkistoissa sekä saanut eripituisia apurahoja historiantutkimusta varten. Viime vuonna, 2014, firmalleni tuli iso tilaus, jonka takia työskentelin poikkeukselliseti päätoimisesti toiminimen kautta, mutta tänä vuonna, 2015, tämä työ on taas hyvänä sivutoimena sen ohessa, että työskentelen osa-aikaisesti keväällä Arbiksella tuntiopettajana ja samalla haen uutta apurahaa tutkimusta varten. Olen viime vuosien varrella väitöksen jälkeen tutkinut Suomen luostaritutkimuksen historiaa. Kuten huomaatte, historioitsija joutuu helposti keräämään itselleen tilkkutäkillisen verran eri tuololähteitä, mutta pitää olla sitä sitkeämpi ja aktiivisempi. Suurin voimani on optimismi. Pitää myös suhtautua avoimesti uusia ajatuksia ja projekteja kohtaan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar